Eerste camper reis, december 2022

30 december 2022

dag 1 / 27 december 2022

De eerste dag op reis met onze camper. Het is dinsdag 27 december. We rijden vanuit Nederweert-Eind helemaal naar….Achel. Welgeteld een half uur rijden. Maar voor onze eerste nacht prima.

Veldje in Achel

Voor de eerste keer de levelers onder de banden om de camper waterpas te krijgen. Na vele uren filmpjes op YouTube natuurlijk een peuleschil. Ik achter het stuur en Monique de navigator.

Eerste keer op de levelers

Vanzelfsprekend is Finn mee…:

Hier waakt Finn

De kosten vallen mee, €9 per nacht en €4 voor de stroom.

Achel camper plaatsWe zijn te voet met Finn naar de Achelse kluis gelopen en daar een paar biertjes gehaald. Al met al een prima start en eerste ervaring met onze eigen camper.

Dag 2 / 28 december 2022

Na een prima nacht in Achel, wel veel wind, vertrokken we verder naar het zuiden, de Ardennen in. We hadden niet echt een doel. Ergens een leuke camper plaats. De eerste die we aandeden had heel hoge scores en bij aankomst zag het er allemaal wat Shaggy uit. Dus meteen doorrijden. Toen op weg naar de volgende volgende langs de Ourthe. Zag er bij aankomst prima uit…maar geen water te tappen. Afgesloten vanwege de kou. Jammer de betaalautomaat was namelijk kapot. Hadden we natuurlijk gelezen…:-)

Uiteindelijk terecht gekomen op camping village Sy op de Rue de Luins 7, 4190 Ferrieres in België.
Nog 1 plek over, €19 voor een nacht en twee douche muntjes van een Euro. Op deze camping voor het eerst de raam- en motorkap hoes geprobeerd. Past natuurlijk precies en zorgt voor een aangename temperatuur in de camper. En een heel belangrijke proef…. Voor het eerst onder de douche. Niks mis mee hoor. Lekker warm, wat krap dus reden te meer om op dit gewicht te blijven.

Oh ja, in Achel vergeten maar hier ook de stabilisatie pootjes achter de camper uitgedraaid. Zorgt voor meer evenwicht en minder geschommel. En nog een eerste probeersel…. Het toilet maar gewoon gebruiken waar het voor is… we zien morgen wel hoe het werkt met schoonmaken.

Dag 3 / 29 december 2022

’s Morgens eerst maar eens de douche muntjes opmaken. Zo dat is ook duidelijk. Ik koop dus nooit meer extra douche muntjes. Eigen douche is warmer en schoner. Das dus ook duidelijk. Voor Monique hetzelfde, koud en vies. Eerst maar eens de eigen douche proberen.

En ja de cassette van het toilet moet nog leeg en weet je ook dat geen moeite. Zeker niet als je al zes maanden niets ruikt door Corona, Monique loste het anders op, die liet Finn weglopen en ging er achteraan, hahahaha.

Waar gaat de volgende reis naar toe? Ik heb altijd een keer naar Bastonge willen gaan, het oorlogsmuseum bezoeken. Er ligt een parkeerplaats waar je voor €5 kunt overnachten. Dat gaan we doen.

Google Maps brengt ons naar het War Museum in Bastonge. We zijn er inmiddels achter dat onderweg even stoppen bij een supermarkt slimmer is dan er naar gaan zoeken. Finn krijgt wat te kauwen en vindt het al lang prima dat we weg zijn.

Het bezoek aan het museum is een groot succes, wat een geweldige ervaring. Een aanrader als je ooit de mogelijkheid hebt. Monique ging eigenlijk voor mij mee maar vond het achteraf erg indrukwekkend. Finn kreeg weer een hoefje  knabbelde dat lekker op en ging daarna pitten. Via een babyfoon app en de iPad hielden we toch een oogje in het zeil. Spannend zo de eerste keer hem alleen laten. Maar prima gegaan, ruim drie uur.

Na het museumbezoek eerst maar eens een rondje met Finn.

Wandeling Bastonge

We vroegen ons af of dit wel een goede overnachtingsplek was. Morgen willen we naar de Chouffe brouwerij en misschien is daar wel iets leuks. Ja hoor een mooie camper plek in het centrum, we gaan er voor op naar Houffalize.

Daar aangekomen inderdaad heel mooie camper plaats. €15 inclusief stroom en alle voorzieningen. Alles gaat nu al op de automatische piloot. Op de blokken, pootjes eruit en klaar zijn we. Een rondje met Finn en ready.

Dag 4 / 30 december 2022

Heerlijk geslapen, kan ook niet anders zo dicht bij mijn favoriete brouwerij. Even met Finn wandelen en verse croissantjes gehaald bij de plaatselijke bakker. Vanmiddag regen dus in de ochtend maar een mooie wandeling: https://www.komoot.nl/tour/1001107841?ref=itd.

Wandeling Houffalize

Na de wandeling even eten, camper inpakken, water lozen en vullen en dan op weg naar de La Chouffe. Maar helaas, kleine parkeerplaatsen en alles vol. De rondleiding was al volgeboekt dus volgende keer beter.  Op weg naar het noorden dan maar.

onderweg kwamen we iets heel bijzonders tegen:

Aangereden everzwijn IAangereden everzwijn II

Een doodgereden everzwijn.

Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in Blegny bij het mijnmuseum. Hier een gratis overnachtingsplek en weer een primeur. Geen stroom genomen, we gaan het een nacht zelfvoorzienend proberen.

Dag 5 / 31 december 2022

Een stormachtige nacht met windsnelheden boven de 40 km. Dat is niet lekker slapen in een camper op een open parkeerplaats. Dat weten we nu dus ook.
Nog steeds voldoende stroom en gas dus zelfvoorzienend zijn we in ieder geval. Zeker als nu het daglicht paneel eindelijk eens zijn werk gaat doen. Ontbijtje achter de rug en de instructie doorgelezen over hoe we de tanks schoonmaken bij thuiskomst. Good old Steradent en Bio-Tex gaan het oplossen.

We waren ten noord-oosten van Luik dus een uurtje later in d’Indj, rijden met de flinke wind ging prima. Lekker cruisen met 90 km is heel relaxed :-).

Bij thuiskomst meteen leeggehaald, gepoetst en klaar voor de volgende reis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl